Plastfyldninger i høj kvalitet

Vi har stor erfaring med plast, som er et holdbart, pænt og tandvenligt materiale. Med plast fremstiller vi fyldninger i høj kvalitet og med den bedste æstetik.

Mange muligheder med plast
    Derudover kan vi tilbyde facader og forskellige typer af udbygninger i plast samt forskellige former for nivellering og harmonisering af uregelmæssigheder i tandsættet. F.eks. lukning af mellemrum mellem fortænderne.

Desuden fikserer vi tænder – oftest med en særlig, patenteret fibertråds-forstærkning. Denne anvendes for eksempel til stabilisering af mobile tænder og til at stabilisere tænder, der har tendens til at ændre position.

Plast er kort sagt et materiale, som giver rigtig mange muligheder, og som måske også kan gavne dit tandsæt.

Plast er nu det mest brugte fyldningsmateriale, idet det har overhalet den gammeldags amalgamfyldning, som det foretrukne fyldningsmateriale.

Fordele ved plastfyldninger
    Plast har den fordel, at det ikke indeholder kviksølv og andre tungmetaller, og det er dermed bedre for miljøet. Man stoppede i Danmark med at lave amalgamfyldninger i 2008. Der laves stadig nogle få, men kun under særlig indikation.

Plast er tandfarvet, og er derfor godt rent kosmetisk, og det kan hæfte på steder hvor amalgam ikke kan, f.eks. på tandhalse.

Plast har en kemisk, limende effekt, og benyttes derfor ved svækkede rodbehandlede tænder, og tænder der har tendens til at få revner, de såkaldte infraktioner.

Smerter efter plastfyldning
    Det er normalt at opleve lidt smerter i tanden efter en plastfyldning. Du kan opleve at tanden bliver særligt kuldefølsom.
    Generne aftager normalt i løbet af et par uger. Oplever du vedvarende smerter i længere tid, så kontakt os gerne, så vi kan få dine smerter til at gå væk.

Rent praktisk
    Først bores det syge tandvæv bort. Herefter placeres et bånd eller form – kaldet en matrice – omkring tanden for at holde plasten på plads, hvis hullet går ned mellem tænderne.

Derefter ætses overfladen med en special gel. Efterfølgende påføres en lim eller bond. Denne bond lyshærdes med en lille lampe, og der kommes derefter plast lagvis i hullet. Plasten hærdes med lys og pudses til sidst for finish.

Det er samme princip uanset om det er fortænder eller kindtænder.

Der kan forekomme øget følsomhed i den plast-behandlede tand. Dette vil opleves som isninger. Symptomerne er som oftest forbipasserende med en varighed på 1-2 uger.