Hvordan opdager man typisk, at der er behov for en rodbehandling?

Det syge nervevæv skyldes en betændelsestilstand i nerven, og du vil oftest opleve smerter, når tanden udsættes for varme, eller når du tygger. Tandpinen kan også være spontan og vedvarende. Har du stærke smerter bør du kontakte os omgående.

Udover den akutte betændelsestilstand, kan det også være nødvendigt med en rodbehandling af tanden, hvis nerven er død. Hvis dette er tilfældet vil tanden ikke være følsom over for varmt eller koldt, men vil ofte være øm hvis du banker på tanden med en finger. Derudover kan tanden også føles ‘højere’ end normalt og vil måske virke løs.

Hvis tanden bliver grålig, gullig, rødlig eller blålig, vil det sandsynligvis være farvestoffer som den døde nerve udskiller.

I nogle tilfælde kan der også være en synlig betændelsesudgang ved den pågældende tand, som er et tegn på, at nerven er død, og der er infektion.

Nogle infektioner opdages tilfældigt ved at der bliver taget et røntgenbillede i forbindelse med anden behandling. Man kan altså godt gå med en uopdaget, kronisk infektion.

Nerveskader vil ofte opstå ved at et cariesangreb (et hul)  har fundet vej til nerven. Derudover kan skader på nerven også være forårsaget af revner, frakturer eller slag/traume.

Ved slag på tanden f.eks i forbindelse med et uheld, er det derfor vigtigt at få anmeldt skaden hurtigst muligt. Her kan vores tandlæger hjælpe med at vurdere skaden ved en undersøgelse. Forsikringsselskaberne vil oftest have brug for et røntgenbillede i forbindelse med anmeldelse af en skade. Ved anmeldelse af en tandskade udfyldes en forsikringserklæring af både dig og din tandlæge. Kontakt dit forsikringsselskab, hvis du ønsker at anmelde en skade.

Sådan foretager vi din rodbehandling

Vi udfører din rodbehandling med stort omhu, og med de nyeste og mest skånsomme metoder. Vi benytter et patenteret rodfyldningssystem, og sørger for en effektiv bedøvelse under hele behandlingen.

Har din tand brug for rodbehandling, betyder det også at tanden er skadet. Derfor er det ofte nødvendigt med en krone efterfølgende, for at omslutte og stabilisere tanden. I dag har vi dog også mulighed for at tilbyde en plastrestaurering i stedet for den traditionelle krone. Hvilken behandling der vælges efterfølgende, afhænger af skadens omfang og tandens belastning.

Vi tager efterfølgende et røntgenbillede for at sikre os, at behandlingen har være succesfuld.

Rodspidsamputation

Hvis en standard behandling ikke er nok til at fjerne infektionen, kan det betyde, at problemet er ved tandrodens spids. Dette skyldes ofte et uhensigtsmæssigt forløb af nerven i tanden, der kan have små sidegrene, og som ikke kan fjernes med en almindelig rodbehandling.Derfor kan det være nødvendigt med en rodspidsamputation. Her fjernes en lille del af rodspidsen, og roden lukkes af i den anden ende med en speciel fyldning.

Pris på rodbehandling

Prisen på en rodbehandling varierer alt efter om der er tale om en fortand i overkæben, om det er en behandling i to, tre eller fire kanaler samt om der er tale om en kindtand. Du kan læse mere om vores priser her.

Rodbehandling

De angivne priser er eksklusiv bedøvelse og røntgenbilleder

• Rodbehandling i fortand i overkæbe fra kr. 1100
    • Rodbehandling 2 kanaler fra kr. 1600
    • Rodbehandling i 3 kanaler, kindtand i undermunden fra kr. 1800
    • Rodbehandling i 4 kanaler i stor kindtand i underkæbe fra kr. 2400

Hvad synes du om vores behandling?