Vi bestræber os på at ringe dig op indenfor 1-2 arbejdsdage fra din henvendelse.

Hvordan opstår paradentose?

Paradentose starter som tandkødsbetændelse, langs det som kaldes tandkødsranden.

Nogle har større risiko for paradentose end andre, men overordnet skyldes paradentose dårlig mundhygiejne. Lidelsen opstår hvis der gennem længere tid sidder bakteriebelægninger på tænderne, som man ikke får fjernet med tandbørste, tandtråd eller andre hjælpemidler.

Derfor begynder tænderne gradvist at løsne sig fra knoglen, fordi knoglen opløses af bakterie-produkter.

Udover dårlig mundhygiejne, er nogle mennesker også ekstra udsat for at kunne udvikle paradentose f.eks. på grund af arvelige faktorer og sygdom (bl.a. stress og diabetes).

Hvordan opdager man typisk paradentose?

Diagnosen stilles ved den almindelige undersøgelse. Her benytter vi et specielt måleinstrument, som måler de såkaldte tandkødslommer omkring tænderne. Hvis sygdommen konstateres, skelner vi mellem begyndende, moderat og alvorlig paradentose.

Hvordan forebygges paradentose?

Den bedste forebyggelse er ved at forbedre din daglige mundhygiejne. Det betyder fornuftig brug af tandbørste, tandtråd, mellemrumsbørster, tandstikker osv. På den måde fjerner du de bakterier, som er årsagen til paradentose.

Et godt råd er at massere tandkødet i små bevægelser med en blød tandbørste. En elektrisk tandbørste kan være en stor hjælp.

Vi har skrevet hvordan du kan forbedre din daglige tandpleje. Det kan du kan læse om her.

Sådan behandler vi din paradentose

Vores erfarne behandlere skaber først et overblik over din situation, og din grad af paradentose. Her vil du også få grundig instruktion i korrekt mundhygiejne, som ofte er den bedste behandling mod sygdommen.

Derudover vil en behandling også inkludere en dybtgående tandrensning, hvor eventuel tandsten over og under tandkødet fjernes.

Antibiotika mod paradentose
I særlig alvorlige tilfælde kan det være nødvendigt at anvende antibiotika. Antibiotika benyttes kun hvis din mund ikke responderer positivt på den forbedrede mundhygiejne og tandrensningen.

Kirurigske paradentosebehandling
Hvis du har en meget udbredt paradentosetilstand til trods for god mundhygiejne, kan et kirurgisk indgreb blive aktuelt.

Udviklingen er i dag nået så langt, at vores kompetente tandlæger kan genskabe noget af den tabte knogle omkring tænderne. Her benytter vi specielle membraner, som giver den nye knogle mulighed for at vokse sikkert frem.

Derudover anvender vi også Emdogain gel, som fremmer nyt fæste mellem tænder og knogle.

Opfølgning
Paradentose udvikler sig langsomt, men det tager også lang tid at blive sygdommen kvit.

Korrekt mundhygiejne er i de fleste tilfælde vejen frem, derudover er det også nødvendigt med opfølgende besøg, så vi kan holde øje med udviklingen. I en periode vil det betyde en undersøgelse og tandrensning hvert 3. måned. På denne måde kan du være sikker på, at vores tandlæger har overblik over din situation.

Andre faktorer som kan fremskynde paradentose
Paradentose er en såkaldt multifaktoriel sygdom, da der kan være flere forskellige årsager, såsom:

• Rygning
  • Arvelig disponering
  • Dårlig mundhygiejne
  • Diabetes eller andre systemiske sygdomme
  • Nedsat immunforsvar
  • Stress

For mere information om paradentosebehandling kan du altid kigge forbi Samsøgade i Aalborg, ringe til os på tlf. 98 12 70 12 eller benytte vores kontaktformular til højre.