Formålet med tandeftersyn

Har du allerede en god tandsundhed har du også en lav risiko for sygdomsudvikling. Derfor er formålet med et tandeftersyn at fastholde de gode vaner.

For andre er formålet at diagnosticere tandsygdomme og efterfølgende en rettidig behandling, der forhindrer disse i at udvikle sig. Her bliver undersøgelses- og behandlingstilbuddet tilpasset det individuelle behov.

Har du brug for yderligere eftersyn, vil du bliver indkaldt til undersøgelser med det aftalte interval.

Det er vigtigt for os, at du oplever en total gennemsigtighed i dit forløb. Derfor vil vi sammen planlægge behandlingen, så den passer til dig og din hverdag.

Undgå sygdomme med god tandpleje

For at bevare sunde og stærke tænder, er det vigtigt med en sund mundhygiejne. Dine tænder skal holde hele livet, og gode vaner vil mindske risikoen for at udvikle tandsygdomme.

God tandpleje indebærer grundig tandbørstning, regelmæssig brug af tandtråd og tandpasta med fluor. Derudover bør du også stadig gå til lejlighedsvise eftersyn hos tandlægen for at sikre, at dine tænder forbliver sunde.

Herunder har vi samlet gode råd til effektiv tandpleje der holder dine tænder rene og pæne.

Gode råd til tandpleje

Tandbørstning
En grundig tandbørstning er vigtig for at holde dine tænder sunde, og du skal sørge for at børste tænder 2 gange om dagen. Du bør børste tænderne i mindst 2 minutter for at sikre, at alle madrester og plak fjernes.

Det er vigtigt at du bruger en god tandbørste, og det anbefales, at du bruger en blød børste. Det er en god ide at skifte tandbørste ca. hver 8. uge, ellers mister den sin effekt. Vi kan også anbefale at benytte en el-tandbørste, da den for mange er mere grundig og skånsom end en manuel børste. Mange børster nemlig tænderne for hårdt med den almindelige tandbørste.

Brug tandtråd
Tandtråd er et vigtigt element i at bevare en god mundhygiejne. Desværre glemmer eller overser mange tandtråden. Grunden til at tandtråden er vigtig, er at området mellem tænderne, er besværligt at nå ind og rengøre med en tandbørste.

Det anbefales, at du bruger tandtråd efter tandbørstning dagligt – eller mindst to gange om ugen.

Det er oftest i tændernes mellemrum at bakterierne får fæste, og dette fører frem til starten af diverse tandsygdomme herunder tandkødsbetændelse, paradentose eller caries. Men regelmæssig brug af tandtråd kan forebygge disse.

Undgå for meget sukker
Vi ved det jo godt. Karius og Baktus har forklaret os det som små, og vi har også hørt det hos tandlægen. Undgå sukker. Men det er jo ikke helt let, vel? Men vi kan forsøge at begrænse det.

Mundskyl er ikke til raske mennesker
Det kan være en god ide at skylle munden med klorhexidin, hvis du har en infektion eller et sår i munden, eller hvis du skal forebygge en infektion (f.eks. efter et operativt indgreb). Men ellers er mekanisk renhold med børste og supplement til mellemrummene (tandtråd, tandstikkere eller mellemrums-børster) det eneste rigtige.

Spørg din tandlæge
Din tandlæge og tandplejer kan give dig gode råd til at passe på dine tænder. Vi oplever folk i alle aldersgrupper, der har brug for at få genopfrisket, hvordan man mest effektivt børster tænder eller bruger tandtråd.